• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Tarvitseeko kevytyrittäjä verkkosivut?

Tarvitseeko kevytyrittäjä verkkosivut?

Kevytyrittäjä on vielä suhteellisen uusi käsite. Esimerkiksi oikolukupalvelu Oikofix ei tunnista termiä. Kaikki suomalaisetkaan eivät ole varmoja siitä, mitä kevytyrittäjä tarkoittaa. 

Kevytyrittäjä tarkoittaa itsensä työllistävää henkilöä, joka ei kuitenkaan ole perustanut omaa yritystä. Hän lähettää laskut töistään laskutuspalvelun kautta. Laskutuspalvelu huolehtii rahaliikenteestä, esimerkiksi ennakonpidätyksistä, arvonlisäverosta ja verovähennyksistä. Kerran kuussa se maksaa kevytyrittäjälle tämän palkkiot, jahka se on ensin ottanut oman osuutensa talteen.

Kevytyrittäjä voi toimittaa palkkiolaskelmansa työttömyyskassalleen tai Kelalle, ja saada tarvittaessa soviteltua työttömyyspäivärahaa. 

Kevytyrittäjä ei tarvitse y-tunnusta (OP Kevytyrittäjä on poikkeus), kirjanpitäjää tai välttämättä edes verkkosivuja. Kevytyrittäjyydessä on vain pari huonoa puolta: joudut maksamaan laskutuspalvelulle (kuten joutuisit maksamaan myös kirjanpitäjälle), etkä välttämättä ole oikeutettu arvonlisäveron alarajahuojennuksiin. Jos yritys kasvaa ja kukoistaa, on aika perustaa ”oikea” yritys. Se voi olla toiminimiyritys, kommandiittiyhtiö tai vaikka osakeyhtiö.

Kevytyrittäjäkin voi tarvita verkkosivuja

Oma verkkosivusto ei ole pakollinen millekään yritykselle. Voit mainostaa lehdissä ja kauppojen ilmoitustauluilla. Voit myös jakaa käyntikortteja ja esitteitä messuilla. Korona-aikana messuja tai toritapahtumia ei juuri järjestetä, mutta voit jakaa lappusia vaikka postilaatikkoihin. 

Etenkin siinä tapauksessa, että asiakaskuntasi koostuu vanhemmista ihmisistä, et välttämättä tarvitse verkkosivuja. Ota kuitenkin huomioon, että monet yli 90-vuotiaatkin käyttävät taitavasti nettiä. Lisäksi kannattaa muistaa, että vanhuksen omaiset saattavat olla heitä, jotka valitsevat ja maksavat esimerkiksi kotisiivouspalvelun. Omaiset voivat asua eri paikkakunnalla, joten he eivät näe ilmoitustasi kaupan seinällä. Netin avulla tavoitat myös ulkomailla asuvat omaiset, jotka etsivät kotisiivoojaa vanhalle sukulaiselleen. 

Verkkosivuja ei tarvita silloinkaan, jos olet jo täystyöllistetty, etkä ole kiinnostunut laajentamaan asiakaskuntaasi. Mieti kuitenkin kaksi kertaa, voisitko kasvattaa liiketoimintaasi ja palkata työvoimaa. Verkkosivujen avulla voit tavoittaa asiakkaita, jotka ovat valmiit maksamaan palveluistasi aiempaa enemmän. Muutama euro, minkä joudut verkkosivustoon investoimaan, on tässä tapauksessa erittäin hyvin käytettyä rahaa.

Verkkosivut voi saada halvalla

Verkkosivuja ei kannata jättää perustamatta sen takia, että pelkäisit niiden syöksevän sinut vararikkoon. Kuuluisat digimarkkinointitoimistot saattavat kaupata sinulle 1500 euron verkkosivuja, mutta tuskin tarvitset sellaisia. Voit saada pätevät verkkosivut jo noin 150 eurolla. Mikäli sinulta löytyy yhtään kiinnostusta aiheeseen, voit laatia itse omat verkkosivusi jonkin julkaisujärjestelmän ja valmiin teeman avulla. 

Esimerkiksi WordPress on ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen julkaisualusta. Enää ei tarvita kuin laadukas WordPress webhotelli ja domain. Domain maksaa noin 10 euroa vuodessa, eikä pienen sivuston webhotellikaan maksa kuin noin 5 euroa kuukaudessa (eli noin 60 e/vuosi).

WordPress

WordPressiin voi toiminnan kasvaessa hankkia monenlaisia lisäosia. Voit luoda sivustollesi blogin, mihin teet tai ostat artikkeleita. Kannattaa panostaa myös hakukonenäkyvyyteen – tässä sinua auttavat alan ammattilaiset. Jos alueellasi ei ole paljoa kilpailua, voit päästä Googlen kärkisijoille ilman hakukoneoptimointiakin, mutta yleensä kilpailua kuitenkin on.

Seuraavaksi annamme muutamia ideoita siitä, millaisia verkkosivustoja kevytyrittäjät voivat tehdä tai teettää!

Koiranulkoilutuspalvelu

Kevytyrittäjänä toimivan koiranulkoiluttajan kannattaa laatia verkkosivu, missä on ajanvarauskalenteri. Koiranomistaja voi valita parhaan lenkitysajan ja ehkä myös maksaa lenkin saman tien verkkokaupassa. Sivustolla on hyvä olla chat, minkä avulla koiranomistaja voi esimerkiksi sopia koiran tai kotiavainten luovutuksesta sinun kanssasi. Sivustolla voi olla myös blogi tai videoita koiran kouluttamisesta, ruokinnasta ja trimmauksesta. 

Kotileipuri

Kotileipuri tarvitsee hyvin hakukoneoptimoidut sivut, joilla on kuvia hänen luomuksistaan. Verkkokaupassa asiakas voi valita haluamansa kakun tai vastaavan tuotteen, esittää kirjalliset toivomukset sen koristelusta ja toimittamisesta sekä maksaa ostoksensa. Kotileipurin sivuston tärkeintä antia ovat inspiraation lähteenä toimivat kakkukuvat. Lisäksi hän voi julkaista reseptejä, leivontakirja-arvosteluja ja vinkkejä juhlien suunnitteluun – tällaisesta blogista voi tulla suosittu! 

SEO

Naurujoogaohjaaja

Naurujoogaohjaajan verkkosivuilla on hyvä olla kattava esittely ohjaajasta ja siitä, mitä naurujooga on. Muista kattava hinnasto ja yhteydenottolomake. Verkkokauppaominaisuus ei ole välttämätön, sillä harva tilaa naurujoogaohjaajan paikalle ottamatta tähän ensin yhteyttä. Muista siis kertoa ainakin puhelinnumerosi, vaikka sivustolla olisikin yhteydenottolomake. Halutessasi voit julkaista videonäytteitä ohjaamistasi tunneista! Mahdolliseen blogiin voit kirjoittaa oikeanlaisesta hengittämisestä, joogan historiasta ja vaikka joogaretriiteistä ulkomailla. Voit mainostaa lentoyhtiöitä ja joogaretriittejä erilaisten affiliate-kampanjoiden avulla ja saada lisätuloja, jos joku lukijasi innostuu varaamaan lennot ja retriitin!